Milý M.,

5. června 1991 
Nejen Rolling Stones. Po pádu železné opony postupně přijíždějí do Prahy i legendy punkové hudební scény. Mezi prvními The Exploited.

Jejich koncert má začít za pár minut. Před holešovickým kulturákem se tlačí dav. Mísí se v něm dva druhy lidí, zběžným pohledem snadno rozeznatelné. Ti první, převážně v černém nebo různě pomalovaném oblečení a s výstředními účesy nebo s dlouhými vlasy, mají v kapse vstupenku nebo doufají, že ji ještě na poslední chvíli seženou nebo že nějak ukecají pořadatele. Druzí, ti v baňatých zelených bundách a s holými hlavami, tu nejsou kvůli muzice; přišli proto, že věděli, že tu budou ti první.

Při krajích skrumáže nezúčastněně postávají dvojice a trojice policistů. Od vchodu se táhnou rovnoběžky bílých policejních plůtků tvořících koridor pro platící návštěvníky a po pár metrech se pravoúhle rozevírají na obě strany a zahrazují přístup na obě křídla širokého schodiště. Ale zahrazen je i přístup ke koridoru. Živou hrází. Živou hrází, která třímá v rukou klacky a řetězy. Hrází tvořenou výhradně těmi druhými. Kdykoli se někdo z těch prvních pokusí přiblížit ke koridoru, hráz se zavlní, klacky se rozkmitají a opovážlivec se s řevem válí po chodníku; teprve potom se smí z posledních sil doplazit ke vchodu, kde ho pořadatelé po předložení vstupenky pustí dovnitř.

Stojím pár metrů před hrází. Držím vstupenku ve vztyčené ruce, aby bylo vidět, že ji mám. Prasklo na ni skoro celé měsíční kapesné. Bojím se, ale chci dovnitř. Přece si nenechám bandou nácků diktovat, kam smím a nesmím chodit. Udělám tři kroky. Ten třetí už nedokončím. Ze tří stran ke mně přiletí tři holky s vyholenými hlavami a s kusy tlustých kabelů v rukou. Au! Rameno. Hlava. Něco mi stříkne do obličeje, nějaký sprej. Potom chvíli nic...

Ležím. Někde za zdí nebo zdmi duní ozvěny bicích a basy. Otevírám oči. Sklánějí se nade mnou dva obličeje s bílými čelenkami. Asi zdravotní služba nebo tak něco. „Fuj, konečně! Že ti to ale trvalo...“ Zašátrám kolem sebe a po stranách nahmatávám rám nosítek. Cítím, že se tvářím přiblble.

„Kolik je hodin?“
„Bude devět, kousek ještě stihneš.“
Kousek? Tam venku, když se to... kolik bylo?

Pár písniček opravdu ještě stihnu. S flastrem na čele, tamponem v nose a s nějakou tabletkou na uklidnění rozpouštějící se v krevním řečišti. Vibrují mi kolena, motá se mi hlava, špatně slyším na jedno ucho. Kdyby místo punkrocku hráli dechovku, možná bych to ani nepoznala.

Když se asi půl hodiny nato na gumových nohou vypotácím z kulturáku, venku ještě pořád nezúčastněně postávají dvojice a trojice policistů.

Léto až podzim 1991 
Centrem Prahy pravidelně pochodují desítky až stovky skinheadů. Zdvižené pravice. „Sieg Heil!“ „Cikáni do plynu!“ Jen vzácně je někdo zatčen. Ještě vzácněji z něčeho obviněn. 

Zprávy o chystaných akcích se většinou rozkřiknou. Pořádají se živelné protiakce. Jednou takhle zase okouníme kolem mašírujícího průvodu a křičíme:
„Pryč s fašismem!“ „Neschvalujte rasismus!“
„Drž hubu, nebo tě seberu za rušení veřejnýho pořádku,“ okřikne mě policista. 
„A oni řvát můžou? A hajlovat?“ opáčím uštěpačně.
„Je to řádně nahlášená demonstrace. Vy jste nenahlásili nic.“ 
„Takže když si dopředu nahlásím, že budu hajlovat, tak je to v pořádku? Sdělte mi vaše služební číslo, ať vím, na koho si mám stěžovat.“ 
„Drž hubu a vypadni. Taky bys mohla omylem dostat na prdel.“ 
„To nemá cenu, jdeme,“ tahá mě za rukáv kamarádka. No jo, tak tedy jdeme. 

„Tak proč tam lezete, když to nemáte nahlášený?“ 
„Ježíšmarjá, mami (tati, babi, Franto, Máňo, paní Nováková...)! Jsou to normální náckové! Hajlujou. Skandujou: ‚Cikáni do plynu!‘ To máme dělat, jako že nic? Vždyť je to hrozný! Něco se přece dělat musí! Je přece nutný na to upozornit!“ 
„Blbost. Bůhví, co jsi viděla. A i kdyby. To nemůžou myslet vážně. Je to klukovina. Vyrostou z toho.“ 
„Jo, vyrostou, to je fakt. A nechaj si narůst vlasy, svlíknou bombera, natáhnou sako s kravatou a budou kandidovat do parlamentu. Ale ještě předtím někoho zabijou. A už to nebude trvat dlouho.“ 
„V dnešní době? Tady? Rasistická vražda? Vyloučený. Prostě přeháníš. Jako obvykle.“ 

10. srpna 1991 
Hradec Králové. Do místnosti klubu Romské iniciativy vhodila skupina skinheadů cihlu. Za nejasných okolností byl smrtelně zraněn dvaapadesátiletý Rom J. S. Případ se řešil jako přestupek. (Citováno ze serveru tyden.cz.) 

28. srpna 1991 
Jičíněves. Dvaadvacetiletý skinhead P. K. v opilosti brutálně zabil šestiletého R. R. Pachatel chtěl po činu ještě zapálit dům, v němž žijí Romové. Krajský soud ho odsoudil 20. května 1992 k 17 letům vězení v třetí nápravné skupině a uložil protialkoholní léčení. (Citováno ze serveru tyden.cz.) 

Červen 1992 
Devátá hodina večerní, venku je ještě vidět. Scházím se svým přítelem po schůdcích do metra. Z levého tunelu už začíná profukovat nápor vzduchu tlačeného přijíždějící soupravou. Tou „naší“. Na pravé straně nástupiště stojí hlouček skinheadů. Kolik jich je? Osm? Deset? Možná dvanáct. Nebudeme se jim líbit. Přítelovo černé číro na ně zapůsobí jako červený hadr na býka. Vteřina, druhá, třetí. Skupina se s dusotem rozběhne. Ve čtvrté vteřině už mě drží čtyři silné ruce o hlavu větších kluků. Přítel leží na zemi, do hlavy ho kope několik párů těžkých bot s okovanými špičkami. Krev na cárech bílé košile. Kopanec do žaludku. Zvratky. Křičím o pomoc. Metro přijelo a zastavilo. Kolem nás bez zájmu proudí zástup vystupujících pasažérů. Nemůžeme se dostat dovnitř. Metro odjíždí. Vzápětí přijíždí vlak k druhému nástupišti. Útočníci mizejí v jeho vagonech. Po pár minutách se namáhavě vsuneme do další soupravy. Roztrhaní, zakrvácení. Přítel má vlasy slepené zasychající krví. Dojedeme jednu zastávku na konečnou. Vyhrabeme se po schodech do horního vestibulu a ťukáme na kabinu dozorčí. 

„Přepadli nás. Na Strašnický. Skini. Smíme si zavolat?“ Než se dovolám tátovi, aby pro nás přijel autem a zavezl nás do nemocnice, přítel dvakrát omdlí. V nemocniční čekárně omdlí potřetí.

Vyšetřovna. „Je to jen středně těžký otřes mozku, ale pro jistotu si vás tu pár dní necháme na pozorování.“ Je z toho pět dní. 

V propouštěcí zprávě mj. stojí „...po údajném napadení skinheady.“ Stejnou formulaci obsahuje i policejní protokol. Jestli ona ta krev taky nakonec nebyla jen údajná. 

Noc ze 4. na 5. září 1993 
Areál zastávky metra v Praze 6. Skinhead P. S. napadl dvojici starších lidí. Ti našli zastání u devatenáctiletého pankáče F. V. Bota P. S. zase našla hlavu F. V. Napadený F. V. druhý den na následky zranění zemřel. Korunní svědek, muž, jehož se zemřelý zastal, nenašel odvahu dostavit se k soudu. 

24. září 1993 
Písek. Sedmnáctiletého Roma T. D. pronásledují skinheadi. Uteče před nimi do řeky. Útočníci po něm házejí kameny, aby se nedostal na břeh. Vyčerpaný T. D. po chvíli utone. 

Jediný, kdo se po sametu bezprizorně pohozeného vlastenectví nejen ujal, ale rovnou si ho vetkl do vývěsního štítu, byla partička hochů s vyholenými lebkami. A pokud se komunistům tuto hodnotu nepodařilo zdiskreditovat úplně (většina občanů k ní byla spíše vlažná, než aby k ní pociťovala vyslovený odpor), znovuzrození nacisté toto dílo takřka dokonali. 

Aspoň do té míry, že pokud se ve slušné společnosti ohradíš proti obligátním řečem na téma, jak je ten náš národ příšerný, musíš za každou větou hodně, hodně důrazně dodat, že opravdu nesympatizuješ s nacisty a opravdu, ale opravdu neschvaluješ násilí na romské menšině. 

Dlužno dodat, že jim to přece jen trvalo dost dlouho. A začalo to nenápadně. Tedy, jak pro koho. Každopádně si toho skoro nikdo nebyl ochoten všímat. Pořád ta samá písnička: Vyrostou z toho. Asi jako se vyroste z lezení přes plot na sousedovy třešně. Ostatně, oni o sobě přece tvrdí, že žádní rasisté ani nacisté nejsou, že jsou jen vlastenci. A na tom přece není nic hrozného. 

Jistě, jenže prohlásit se za rasistu, fašistu nebo nacistu není jen tak. Je třeba schovat se za něco ušlechtilejšího, třeba za nějaký pěkný muzeální kousek. „Nic než národ.“ „Čechy Čechům.“ Vlastenectví bylo muzeální kousek par excellence. 

Mladý vlastenec? Inu, trochu legrační, viďte, paní, ale jsou to vlastně hodný kluci. Jsou slušně ostříhaní, nefetují... 
Máte recht. Oni jen chtějí srovnat ty cikány a proti tomu teda nejde říct ani popel. Jo, a tythlety pankáči, tak ty aspoň pochopěj, že na ulici nemá člověk chodit vyhastrošenej jako na maškarní. 

Přijdou první medializované útoky. Další. Další a další. Vraždy. Většina obětí pochází z romského etnika, ale je mezi nimi i súdánský student. Násilí eskaluje, případů přibývá. 

Vrcholem hrůz se stává causa, kdy banda nacistů vhodí do domu, kde spí romská rodina, zápalnou láhev. Dvouletá holčička si následky ponese celý život. Útočníci dostávají víc jak dvacetileté tresty odnětí svobody. 

Část společnosti násilníkům fandí. Zejména v anonymním prostředí internetových diskusí. Romové nejsou v Česku populární. Ale většina těch, kdo před deseti, dvaceti lety odbývali problém mávnutím ruky, už dnes ví, že to zas až taková sranda není. A klukovina už vůbec ne. Nikdy nebyla. 

Proč to nevěděli dřív? Nezájem? Lhostejnost? Ale proč? Kde se vzaly? 

Jenže tou dobou už přituhuje i na druhé straně. Na té romské. Někteří příslušníci skupiny, ze které se až dosud rekrutovaly téměř výhradně oběti, se mění v aktivní násilníky. V ty, kdo útočí jako první. 

Česká justice v poslední době řeší několik případů brutálního, s velkou pravděpodobností rasově motivovaného útoku ze strany členů romské menšiny. Města s početnou romskou komunitou obsazují desítky policistů. Neromští obyvatelé se bojí napadení. 

Neromská většina nikdy neměla k Romům příliš vřelý vztah. Jedni je vnímali jako exotická zjevení, nad nimiž se vznáší pel poněkud pochybného romantična, druzí pak především jako jedince se zvýšeným sklonem ke kapesním krádežím, hospodským rvačkám a nepříjemně hlučnému životnímu stylu. 

Ale nikdo moc nepředpokládal, že ho Rom napadne jen kvůli barvě pleti. Taky se to nedělo, tedy aspoň ne v míře, která by stála za zaznamenání. A nedělo se to ještě dlouho poté, co přišly první fatální rasově motivované útoky namířené proti Romům. Ale nakonec přece jen došlo k tomu, k čemu podle zákonu akce a reakce dojít muselo. K tomu, že strana A přijala pravidla hry po léta aplikovaná stranou B. Po dvaceti letech se konečně mají čeho bát obě strany. 

V listopadu 1997 tehdejší poslanec a pozdější ministr Pavel Dostál napsal: „...Nikoli, že bych chtěl tvrdit, že Romové nekradou. Samozřejmě, že kradou. Tak jako kradou mnozí bílí. A stejně tak jako někteří bílí, také někteří Romové mají negativní vztah k práci a dovedou chytře zneužít sociálních dávek. Anebo vybydlet byt. Někteří Romové jsou opravdu hrozní prevíti. Ale nikdy jsem neslyšel, že by tihle prevíti zabili člověka jenom proto, že měl jinou pleť. Na rozdíl od nás bílých. Většinou spořádaných a slušných lidí.“ 

Třetí věta od konce už dnes neplatí. 

A znovu táž otázka: Proč to muselo zajít tak daleko? Proč ta dlouholetá lhostejnost a nevšímavost? 

Nakolik se na nich podílí zažitý názor, že na arciohavnosti mají patent černokněžníci a čerti (no tak dobře, ještě pár netvorů z masa a kostí, ale musejí být dostatečně dlouho mrtví, aspoň tak dlouho jako Hitler, Eichmann, Goebbels, Berija a spol.)? 

Je to ryzí lhostejnost (je mi všechno jedno) a ryzí nevšímavost (nevidím, neslyším), nebo je to nevšímavost a lhostejnost coby plod přesvědčení, že dneska už se tohle dít nemůže? 

Mezitím v roce 2003 bez většího zájmu vzniká Dělnická strana. Aneb došlo na slova pár zpovykaných pankáčů: náckové svlíkají bombery a natahují košile s kravatami. 

V roce 2004 získává DS v krajských volbách, v koalici s obdobně zaměřenou Národní stranou a Českým hnutím za národní jednotu, směšných 0,09 procent hlasů. V komunálních volbách v roce 2006, už sama, ještě směšnějších 0,01 procent hlasů. V krajských volbách 2008, v koalici s Demokratickou stranou sociální spravedlnosti, získává už o něco méně směšných 1,02 procent hlasů. Ještě méně směšná je skutečnost, že je to stonásobný nárůst počtu voličů v průběhu dvou let. 

17. února 2010 je DS z podnětu vlády rozpuštěna Nejvyšším správním soudem. 

Z rozsudku: „Je nutné jasně pojmenovat hodnoty prosazované touto stranou, jednoznačně konstatovat, že ideologie navazující na totalitní konstrukci nacionálního socialismu představuje zlo a že existující systém právních hodnot České republiky není s takovou ideologií kompatibilní.“
 
Nástupnickou organizací DS se hbitě stává Demokratická strana sociální spravedlnosti, přejmenovaná nyní na Dělnickou stranu sociální spravedlnosti. Jejím předsedou je zvolen předseda zrušené Dělnické strany. DSSS získává v parlamentních volbách v roce 2010 1,14 procent hlasů. 

DSSS se z osudu své předchůdkyně poučila. Každý uchazeč o členství musí podepsat prohlášení, jehož součástí jsou věty: Hlásíme se k českému a moravskému patriotismu a tradicionalismu našeho národa. Odsuzujeme totalitní ideologie 20. století, zejména nacismus a komunismus.

Její soudní zákaz tak bude zase o něco těžší. Nejen po právní stránce. I společenská poptávka po něm bude zase o něco menší. Extrémně silné zlo neexistuje, v tom prohlášení to přece stojí černé na bílém. 

(A vlastenectví je definitivně fuj.)
Pokračovat dalším dopisem >>